کاشان گردی

کاشان گردی

شهرستان کاشان با وسعت ۹۶۴۷ کیلومترمربع و جمعیت ۳۳۵۷۸۵ نفر از توابع استان اصفهان بوده و از نظر جمعيت دومين شهرستان اين استان به حساب مي‌آيد. كاشان داراي چهار بخش (مركزي، قمصر، نياسر و برزك) بوده و داراي پنج شهر (كاشان، قمصر، نياسر، جوشقان و برزك) مي‌باشد. در ادامه با مجله توریستی دیباگشت همراه باشید تا به معرفی برخی از جاذبه های گردشگری کاشان بپردازیم.

دوشنبه 30 اردیبهشت 1398
4596

جاذبه های گردشگری کاشان

بقعه شازده ابراهیم- فین

این بقعه که در نزدیکی باغ فین و در غرب جاده کاشان-فین واقع شده، منصوب به دوران قاجار است و مدفن یکی از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) است.

بنای بقعه امامزاده ابراهیم دارای گنبد کاشی فیروزه‌ای با گلدسته مرتفع و رواق‌های دیدنی است و با گچبری، آینه‌کاری، نقاشی‌های مذهبی تزئین یافته است.

نقاشی بر سقف مسطح ایوان صحن شمالی و نیز دیواره ایوان، گنبد مخروطی دو پوششه با کاشی‌کاری زیبا و مزین به اسماء متبرکه "الله" و "محمد" و "علی" از مشخصات ویژه این بنا به شمار می‌رود.

 

خانه عباسیان

خانه عباسیان که در خیابان فاضل نراقی کاشان واقع شده است در سال 1225 هـ.ق به وسیله یکی از بازرگانان خوش نام کاشان به نام حاج محمد ابراهیم بنا شد. این مجموعه کم‌نظیر یکی از جالب‌ترین نمونه‌ها در بین خانه‌های تاریخی کاشان است و از لحاظ طرح معماری، تزئینات داخلی، تعدد و تنوع فضاهای موجود در نوع خود بی‌نظیر است و با هیچ یک از خانه‌های کاشان قابل مقایسه نیست.

حوضخانه مرتفعی در گوشه غربی بنا واقع شده است و فضاهایی در دو طبقه پیرامون آن قرار گرفته‌اند که از بخش‌های مهم خانه به شمار می‌روند. اکثر فضاهای خانه دارای سقف‌هایی با تزئینات یزدی بدی است و تالارها نیز با گچبری و آینه کاری تزئین شده‌اند.

خانه عباسیان همچنین از نظر معماری سنتی بسیار غنی و منحصر بفرد است و تزئینات داخلی آن نیز در اوج ظرافت و زیبایی است.

خانه بروجردی‌ها- کاشان

خانه بروجردی‌ها در محله سلطان میر احمد کاشان قرار گرفته و توسط بازرگانی به نام حاج سید جعفر نطنزی در سال 1292 هـ.ق دوره قاجاریه ساخت شده است.

خانه بروجردی ها کاشان

از آنجا که صاحب این خانه مراودات بازرگانی با بروجرد داشته به حاج جعفر بروجردی نامور و این خانه نیز به خانه بروجردی‌ها موسوم گردیده است. ساخت این خانه باشکوه تا سال 1310 هـ.ق (به مدت 18 سال) به درازا کشیده شده و در آن افزون بر 150 بنا، گچکار، آینه‌کار و هنرمندان دیگر به کار گرفته شده‌اند.

خانه بروجردی‌ها از نظر خصوصیات معماری، فضایی جامع و یکی از بهترین خانه‌های دو سده‌ی اخیر شناخته شده است.

بقعه امام‌زاده هلال بن علی

بقعه امامزاده هلال بن علی در 12 کیلومتری کاشان و در بین راه آران و بیدگل واقع شده است. اصل بنای کنونی بقعه، متعلق به دران صفوی است و در دوره‌های بعد چدین بار مرمت و بازپیرایی شده است.

 

مدرسه آقا بزرگ- کاشان

بنای مدرسه آقا بزرگ کاشان به وسیله مرد نیکوکاری به نام حاج محمد تقی خانبان در دوره قاجاریه احداث شد. تمامی این بنا از جمله گنبد آن که در شمار بزرگترین گنبدهای آجری ایران است، با آجر ساخته شده است. تزئینات به کار رفته در بنای این مدرسه عبارتند از: آجرکاری، کاشی‌کاری، مقرنس، نگارگری و کتیبه‌های نفیس گچی و کاشی با خوشنویسی ثلث و نستعلیق.

علاوه بر گنبد آجری این بنا و گلدسته‌های زیبای دو سوی آن ، حجره‌های طلاب، دو حیاط خلوت، آب انبار بزرگ، شبستان دیگری در پشت گنبد، ساختمان مسجد در جنب گنبد و محراب کاشی کاری آن که مجموعه‌ای است از هنرهای معماری و تزئینی، از دیگر متعلقات این بنای با شکوه است.

 

نظر بدهید